درآمد-پس-انداز-رضاعسکری

آخر ماه صفرم!!!

این جمله به گوش هممون خورده که “آخر ماه صفرم” هیچ کاری هم نکردما، کلی هم درآمد داشتم ولی نمیدونم چی به چی شده. 

یا بعضیا میگن پول چرک کف دسته میاد و میره!

قبلاترها یکی از دوستام بهم یه مطلبی رو گفت و من ازش کم و بیش استفاده کردم و جواب داد. شصت بیست پونزده پنج!! اینکه بشینی ریز هزینه هاتو هرروز بنویسی خوبه ها، اما کی حال داره این کار سخت رو انجام بده، بعد حالا نوشتی، باشه! واقعا چه استفاده ای میکنی ازش، مثلا میشینی تحلیل و بررسی میکنی که آیا فلان هزینه بیسار بوده یا نبوده.

درآمد شما به چند طریق براتون واریز میشه

یکی اینکه یکباره مثل کارمندی، حقوق ثابت بگیر به حسابتون میاد که شفافِ

یا اینکه خورد خورد میاد مثلا فروشگاه دارید یا خدمتی ارائه میدید، در این مورد از یه دونه حسابتون استفاده کنید و همه درآمدها به اون حسابتون واریز بشه

هزینه های شما یا همون خروجی یا خرج کَردتون 

خب ببینید به طریق بالا پول وارد شد، میایم 4 تا کارت دیگه(حساب بانکی باز کردن تو ایران هیچ کاری نداره هرچندتا بخواهید براتون باز میکنن) اختصاص میدیم برای تقسیم کردن، درآمد جمع شدتون رو به این درصدها تقسیم کنید و هر کدوم از کارت هاتون رو هم برای یکی از این درصدها استفاده کنید.

60% هزینه های عمومی 

هزینه های عمومی همه اون هزینه هایی هست که شما مجبور به انجامش هستید، اجاره خونه ، غذا، پوشاک. ببین یه راه ساده تر برای تشخیص این هزینه ها اینه که بگی آیا لازم هست این پول رو من بدم براش یا نه ، اگه جواب آره بود، که جزو هزینه های عمومی و اساسی هست و اگر جواب نه بود جزو اون 15 % هست که پایین تر میگم

20% پس انداز

شما 20 % درآمد رو به یکی از کارت هاتون واریز میکنید و بهتر هست که این حساب سپرده کوتاه مدت باشه که یه سودی هم بهش بخوره، حتی میتونید بعد از اینکه مبلغی شد در دارایی هایی که نقدشوندگی بالایی دارند سرمایه گذاری کنید، مثلا برید کد کارگزاری بگیرید و در بورس و فرابورس شروع به خرید سهام و سرمایه کنید یا ارز بخرید، این دارایی ها خوبی ای که دارند اینه که دیدید یه وقتایی همچین حواست نیست و خرج میکنی ولی با سرمایه گذاری در این نوع از دارایی ها چون پول جای دیگست از اون یهویی خرج کردن راحت میشید، اما اگه هر وقت هم بهش نیاز داشتید نهایت یکی دو روزه به پول نقد تبدیلش میکنید، با اینکار شما برای آینده خود هم برنامه ریزی کردید بدون اینکه بخواید از حالتون جا بمونید.

15% تفریح و لذت بردن از پول

همون شعار در لحظه زندگی کن

ما داریم کلی کار میکنیم و نمیخوایم که بنده پول باشیم، خب بیایم یه حرکت بزنیم 15 % درآمد رو هرکاری که بهتون لذت میده رو باهاش انجام بدید، بدون اینکه ترس و استرسی داشته باشید، اصطلاحا بریز بپاش کنید، اصلا شما بگو آتیش زدن پول بهت لذت میده، خب! آتیشش بزن. سینما برو، حتی میتونی باهاش سفر بری، چند ماه جمع کنی و بری سفر! اما نکتش اینجاست که باید حتمن خرجش کنی و نهایت 4 ماهی یکبار این حساب صفر بشه! راه شناخت این هزینه ها هم اینه که هر هزینه ای که جزو هزینه های اساسیت نبود و تو 60 % قرار نگرفت، جاش اینجاست.

5% صرف امور خیریه

این حساب هم میتونه به دو عدد 3 و 2 درصد تقسیم بشه که 3 درصد هزینه های یهویی و غیر مترقبه و 2 درصد هم امور خیریه باشه، کمک کردن و دست گرفتن.

حالا اینا رو گفتیم 

ماه اول این کار رو انجام میدیم و میرسیم به آخر ماه و دوباره میخوایم که درآمد جدیدمون رو تقسیم کنیم، سه حالت پیش میاد

پول تو 60 % هست

 اون 60 % ای که برای هزینه هاتون درنظر گرفته بودید توش هنوز پول هست که آفرین به شما که هزینه های اساسیتون رو کم کردید یا کم بوده، در این حالت هرچی که پول توی این حساب بود رو باید به حساب 20 % یا همون پس انداز انتقال بدید، هول و ولا نگیره برید خرجش کنیدا!! بگید کم خرج کردم نوش جوونم! نه از این خبرا نیست. همش رو بریزید توی حساب پس انداز.

60% صفر شده

یا اون حساب 60 درصدیتون سفر شده که خب خیلی خوب برآورد شده و مشکلی نداره.

60% کم آورده!

یا شما اون اخرای ماه کم آوردید و به اون سه تا حساب دیگه دست بردید و برای هزینه های اساسیتون ازشون استفاده کردید. اینجا موضوع یکم پیچیده میشه و جای تامل داره. اول اینکه یه بررسی کنید که آیا همه اون خرج هایی که با این کارت کردید اساسی بوده و سر همه اون خرج ها از خودتون پرسیدید که آیا این خرج لازمه و با قاطعیت گفتید معلومه که لازمه (لطفا کلاهتون رو قاضی کنید) اگر اینطور نبود که خب باید در ماه بعد رعایت کنید تا به مشکل برنخورید، یا اینکه واقعا دخل و خرج نمیخونه که خب دو راه دارید 

  1. هزینه هاتون رو کم کنید 
  2. درآمدتون رو زیاد کنید

این دوتا باز خودش جای بحث داره و برای هر کسی متفاوته بنا به تخصصتون میتونید کارهای جانبی انجام بدید و میتونید هزینه هاتون رو هم بهتر مدیریت کنید

راسی اگه یهو وسط ماه یه درآمد اتفاقی داشتید جوگیر نشید خرجش کنید و یا تقسیمش کنیدا

همش رو یکراست به حساب پس اندازتون ببرید.

 

۲ دیدگاه برای “آخر ماه صفرم!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *